Productcategorieën
  • Geen producten in de winkelwagen.
CART Totaal:0.00
Blog - City Tweewielers
1815
page-template,page-template-blog-large-image-whole-post,page-template-blog-large-image-whole-post-php,page,page-id-1815,page-parent,theme-elision,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-3.9,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Blog

Helmplicht voor snorfietsers vanaf 1 januari 2023

  |   Scooter en Brommer nieuws   |   No comment

Helmplicht voor snorfietsers vanaf 1 januari 2023

De helmplicht voor snorfietsers en snorscooters gaat in op 1 januari 2023.
In heel Nederland wordt het verplicht dat bestuurders en passagiers van een snorfiets (of een
snorscooter) een helm moeten gaan dragen. Een snorfiets gaat maximaal 25 kilometer per uur en
herken je aan de blauwe kentekenplaat. Men verwacht dat met deze nieuwe regelgeving het aantal
verkeersslachtoffers en verkeersdoden onder snorfietsers en hun passagiers omlaag gaat. In deze
blog vertellen we over deze nieuwe regelgeving en waar je op moet letten bij de aanschaf van een
nieuwe goedgekeurde helm.

De nieuwe regelgeving
Vanaf 1 januari 2023 ben je dus wettelijk verplicht als bestuurder en passagier van een snorfiets om
overal in Nederland een goedgekeurde helm te dragen.
Dit kan een brom/motorfietshelm zijn, maar mag ook een goed gekeurde speed-pedelec-helm zijn.
Let er wel op dat dit dus een goedgekeurde helm is. Niet alle helmen zijn automatisch goedgekeurd
voor het gebruik op een snorfiets. Vooral goedkopere modellen bieden niet de volledige
bescherming die je wel nodig hebt op een snorfiets. De boete die je krijgt wanneer je geen
goedgekeurde helm draagt is maar liefst € 100.

Wat is een goedgekeurde helm?
Waar herken je nu een goedgekeurde helm aan? Je herkent deze aan een cirkel met een hoofdletter
E erin. Achter deze E staat een cijfer, en elk cijfer staat voor een EU-land. In Nederland staat in een
goedgekeurde helm het cijfer 4. Een goedgekeurde speed-pedelec-helm herken je aan de markering
met de code: NTA 8776:2016

Bromfietshelm of speed-pedelec-helm
Een bromfietshelm heb je in verschillende types:
– Integraalhelm, deze heeft een vast kinstuk
–  Jethelm, deze heeft geen kinstuk
–  Systeemhelm, deze heeft een kinstuk dat je omhoog en omlaag kunt doen.

De speed-pedelec-helm heeft geen kinstuk en heeft vaak ook de oren nog vrij. Deze helm beschermt
vooral de bovenkant van je hoofd.

Wat veranderd er niet?
Snorfietsers rijden nu op het fietspad. Dat blijft ook zo. Ook de maximumsnelheid blijft gelijk,
namelijk 25 km/uur.

Persoonlijk advies bij City Tweewielers
Wij hebben een uitgebreide selectie goedgekeurde helmen in ons assortiment. Check onze website:
link toevoegen. Of kom bij ons langs in Groningen en wij adviseren je graag persoonlijk bij de
aanschaf van een nieuwe helm.
Voor meer informatie en vragen neem contact met ons op via mail (info@citytweewielers.nl)  of
telefonisch op: 050 318 5566
(Rijksoverheid, 2022)

Read More

Elektrische scooters, hier lees je over de voordelen.

  |   Scooter en Brommer nieuws   |   No comment

Rij jij binnenkort ook op een elektrische brommer of scooter? Eigenaren van elektrische scooters zijn al zeer enthousiast! Elektrische scooters zijn niet alleen beter voor het milieu, maar het is ook goedkoper rijden dan een benzinescooter.
Wil jij nu ook graag een elektrisch scooter 45 km/uur gaan rijden, maar heb je toch nog twijfels? Of wil graag meer informatie over het rijden van een elektrische scooter? Lees dan verder, want in deze blog gaan we dieper in op de voordelen van elektrisch rijden.

 

Beter voor het milieu

 

Dat elektrisch rijden beter is voor het klimaat is wel één van de meest bekendste voordelen. Dat
komt omdat elektrische scooters geen uitlaatgassen uitstoten, wat weer ten gunste komt van de
luchtkwaliteit waarin wij leven. Ook is de CO2-uistoot van elektrische scooters lager dan die van
benzinescooters omdat er minder CO2 vrijkomt bij het produceren van elektriciteit dan bij het
gebruiken van benzine.

 

Krachtige en stille elektromotor

 

Een elektromotor is erg krachtig. Hierdoor kan je sneller optrekken en behaal je makkelijker je
topsnelheid. En ook een helling op rijden gaat met deze krachtige elektromotor erg gemakkelijk.
Een bijkomend voordeel is dat elektromotoren zeer stil zijn waardoor je heerlijk stil kan
rondtoeren. Hierdoor wordt het geluidsoverlast van verkeer ook minder voor de omgeving.
Dus zonder in te leveren op power en snelheid, kan je heerlijk rustig rondtoeren door de stad of natuur.

 

 

Goedkoper in onderhoud

 

Elektrische scooters zijn goedkoper in onderhoud dan benzinescooters. Een elektromotor van een
elektrische scooter heeft als groot voordeel dat deze minder draaiende onderdelen bevat dan de
motor van een benzinescooter. Draaiende onderdelen slijten simpelweg sneller, waardoor deze
vaker vervangen of weer afgesteld moeten worden. Met een elektromotor bespaar je hier dus in
onderhoudskosten.
De aandrijving van een elektrische scooter werkt anders dan die van een benzinescooter. Bij een
elektrische scooter is de motor in het achterwiel geplaatst waardoor deze vrijwel altijd gebruik maakt
van directe aandrijving. Een benzinescooter maakt gebruik van een V-snaar die het achterwiel en de
motor met elkaar verbindt. Deze v-snaar is zeer gevoelig voor slijtage. Hier heb je dus geen last van
met een elektrische scooter. Ook slijten de remmen van een elektrische scooter minder snel, omdat
je op de elektromotor kan remmen. Hierdoor bespaar je dus aanmerkelijk in onderhoudskosten t.o.v.
een benzinescooter.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat een elektrische scooter geen onderhoud nodig heeft. Laat je
remmen, banden en verlichting wel periodiek controleren.
Dus maak tijdig een afspraak voor een onderhoudsbeurt aan je scooter of brommer.

 

Aandacht voor de accu

 

De accu van een elektrische scooter vergt wel extra aandacht. Maar wanneer je hier goed mee
omgaat, heb je hier weinig onderhoud aan en dus langer rijplezier. Enkele tips: bewaar je lader en
accu niet langdurig in de volle zon, vrieskou en regen. Hier kan de accu slecht tegen waardoor deze
sneller zijn capaciteit verliest. Laad je accu regelmatig op en doe dit in een droge ruimte waar je kan
ventileren. Wacht niet tot de accu helemaal leeg is.
Vraag altijd advies aan je scooterdealer voor tips over het gebruik en onderhoud van je accu.

 

Goedkoper in gebruik

 

Niet alleen is een elektrische scooter voordeliger in onderhoud dan een benzinescooter, ook in verbruik bespaar je enorm op de kosten. Het laden van een accu is veel goedkoper dan een
gemiddelde tankbeurt. Ook hoef je niet meer naar een tankstation, maar kan je gewoon thuis of op
het werk/school je accu opladen. Sommigen ervaren de actieradius van een elektrische scooter t.o.v.
een benzinescooter als een nadeel. Maar ook daar is een ontwikkeling gaande en zijn er al modellen
te koop met een dubbele accu, waardoor je het aantal kilometers dat je kan rijden kan verdubbelen.

 

Geen startproblemen

 

Met een elektrische scooter heb je geen last van startproblemen. Wanneer je een goede accu hebt
start je scooter altijd, ook in de koude wintermaanden. Dit in tegenstelling tot een benzinescooter
die nog wel eens problemen geeft met starten in de kou.

 

Ben je overtuigd?

 

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er genoeg voordelen om een elektrische brommer of scooter te gaan rijden. Elektrisch rijden is de toekomst.
Ben je overtuigd en wil jij het elektrisch rijden zelf gaan ervaren?
Kom dan bij ons langs in Groningen voor een proefrit op één van onze vele modellen elektrische
scooters. Voor meer informatie en vragen neem contact met ons op via mail (info@citytweewielers.nl)  of telefonisch op: 050 318 5566

Read More

Groene elektrische scooters

  |   Scooter en Brommer nieuws   |   No comment

Het straatbeeld van Groningen wordt sinds een tijdje mede gekleurd door groene elektrische scooters.

Groene elektrische deelscooters Groningen

Felyx biedt gedeelde elektrische scooters aan als een nieuw en ontwrichtend concept voor stedelijke mobiliteit. U kunt uw rit in 3 eenvoudige stappen starten. Gebruik de felyx-app om de dichtstbijzijnde e-scooter te lokaliseren, reserveren en activeren.

Reactie Groningen Bereikbaar

Bij Groningen Bereikbaar juichen ze de komst van e-scooters toe. ‘Het palet aan duurzame keuzes wordt alleen maar groter. Om in de stad een paar kilometer te verplaatsen is het een prima alternatief. We zien dat voor e-bikes veel belangstelling is, dus hier ook voor.

We zijn heel benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. We kunnen na de zomer een goede inschatting maken. Nu door veel thuiswerken en beperkt gebruik van openbaar vervoer door de coronacrisis is het anders. Ieder alternatief gaat helpen om files te verminderen.’

 

CEO Quinten Selhors

CEO Quinten Selhorst van Felyx studeerde in Groningen. Hij dacht eind 2015 met zijn kompaan Maarten Poot na over wat ze konden doen aan steden die qua verkeer aan het dichtslibben zijn. Via het concept deelauto kwamen ze uit bij de deelscooter.

‘We hebben de eerste maanden van 2016 nagedacht en op 1 april het besluit genomen er voor te gaan. Onze banen opgezegd en in februari 2017 hadden we onze eerste financiering binnen. Een paar maanden later reden de eerste 108 e-scooters rond in Amsterdam’, zo vat Selhorst het ontstaan kort samen. Daarna volgden Rotterdam, Den Haag en Brussel.

De ambitie van Felyx

‘De kunst is balans vinden tussen vraag en aanbod’, weet Selhorst. ‘Er moeten er niet te veel (stil-)staan, want dan kan een e-scooter een obstakel zijn in de openbare ruimte. Tegelijk moeten er voldoende beschikbaar zijn om ervoor te zorgen dat er altijd één beschikbaar is op loopafstand voor de klant.’

Volgens Selhorst kan op basis van hun drie jaar aan ervaring in andere steden en hun diagnostische technologie een goede inschatting gemaakt worden om in heel korte tijd extra scooters bij te plaatsen of juist af te schalen als de situatie daar om vraagt.

De ambitie van Felyx is eerst om een goede balans te vinden in het aantal e-scooters dat in Groningen nodig is. Om op termijn te kijken om dorpen als Paterswolde, Haren of Zuidhorn aan te laten haken, omdat veel forenzen van deelvervoer gebruik zouden kunnen maken.

Artikel gebaseerd op:

RTV Noord

Oog TV

Felyx

 

Read More

Super soco scooter

  |   Scooter en Brommer nieuws   |   No comment

Super soco scooter kopen?

De toekomst van transport wordt gevoed door de kracht van elektriciteit. Bij Citytweewielers willen we je kennis laten maken met De Super Soco scooters. De Super Soco is een compacte en wendbare scooter. De TC is een innovatieve elektrische scooter dat is bekroond met de prestigieuze iF Design Award. De makers van deze vette scooters zijn Super soco Intelligent Technology (Shanghai) Co., Ltd. Deze club is een innovatief technologiebedrijf, dat wordt aangedreven door het nieuwste industriële ontwerp en geavanceerde technologie.

De Super soco scooter is 100% Elektrisch

De Super SOCO is 100% elektrisch. Er is geen verbranding, dus ook geen uitstoot. Op deze manier ben je goed bezig. Daarnaast is de koppel een stuk hoger. zelfs met twee man schiet je er vandoor.

Citytweewielers is Super soco dealer.

Super soco Intelligent Technology richt zich op het bieden van nieuwe, energie-aangedreven slimme transportoplossingen. Wij van Citytweewielers Groningen zijn officiële Super soco dealer. De TC- en TS-modellen hebben beide een bereik van 80 km (50 mi). Beide modellen hebben 60V-batterijen, hoewel de TC een licht capaciteitsvoordeel heeft van 1,8 kWh ten opzichte van het TS-pack van 1,56 Kwh.

De Super SOCO is standaard voorzien van:

  • LED-verlichting
  • Bluetooth voorbereiding
  • Anti-diefstal systeem
  • Start-Stop
  • Bosch 3000 watt elektromotor

De TC heeft ook een iets hoger koppel gemeten aan het achterwiel, met 120 Nm vergeleken met de TS ’110 Nm. Beide modellen zijn voorzien van Bosch achternaafmotoren. Nogmaals, het TC-model onderscheidt de TS met 3 kW vermogen versus de TS ‘2,8 kW.

Smart scooter

De Super Soco TS Pro is een ware smart scooter dat verbindt met een smart phone voor toegang tot diverse scooter applicaties en informatie zoals snelheid en accu status. De scooter kan worden voorzien van 1 of 2 uitneembare accu’s die onafhankelijk van de scooter kunnen worden opgeladen. Het bereik van 1 accu is 80km voor een maximaal bereik van 160km. Niet alleen binnen de stad zul je ervaren dat het een fijne scooter is om op te rijden maar ook op lange rechte wegen buiten de stad.

Geschikt voor extra passagier/ Opbergruimte

De Super SOCO CUX heeft een bescheiden ruimte onder de buddy voor eventueel een kettingslot.

Indien gewenst, is er een topkoffer beschikbaar.

Download alle specs in dit Super Soco boekje

Read More

Scooter zomercheck, nu 39.95

  |   Scooter en Brommer nieuws   |   No comment

Doe de scooter zomer check en ga veilig op pad.

Wil je van de zomer weer een stuk gaan toeren op je scooter? Komt je scooter uit de stalling of ben je in de winter doorgereden? Tijdens de zomercontrole controleren we je scooter grondig op een aantal punten. Voor alle defecten die tijdens de scootertest worden gevonden, wordt een aanbieding gedaan voor de reparatiekosten.

Natuurlijk beslis je altijd zelf of je de scooter wilt repareren voor de gespecificeerde defecten / kosten. In de werkplaats van City Tweewielers kunnen al je voorkomende reparaties worden uitgevoerd. Ons team van specialisten staat voor je klaar.

De Zomercheck voor je scooter of brommer

De scooterzomercheck bestaat zoal uit:

  • Bandenspanning van je scooter
  • Bandenprofiel
  • Accu niveau
  • Laadspanning
  • Motorolie niveau
  • Staat v./d motorolie
  • Koelvloeistof
  • Transmissieolie niveau
  • Remvloeistof niveau
  • Werking remsysteem
  • Rem en gaskabelspeling
  • Remschijf/blokken/schoenen
  • Schokbrekers
  • Motorophanging
  • Stuurinrichting
  • Verlichting
  • Schakelaars
  • Contactslot/buddyslot/handschoenenvakje
  • Uitlaatsysteem
  • Waarschuwings-lampjes. Als deze lampjes naar behoren werken, ben je sneller op de hoogte als er iets mankeert aan je scooter

We kunnen de scooter zomer check aanbieden voor slechts 39.95. Daarbij bepaal je altijd zelf of je zaken wil vervangen of dat je misschien ook groot onderhoud wil doen.

Denk ook aan het wisselen naar zomerbanden

Bij een zomercheck kun je ook denken aan andere banden. Met zomerbanden wordt je scooter beter bestuurbaar, kun je sneller remmen en verlaagt je brandstofverbruik. Zorg ook altijd voor de juiste bandenspanning zodat de scooter lekker rijdt.

Read More

Winterbanden scooter

  |   Scooter en Brommer nieuws   |   No comment

Winterbanden wissel voor je scooter

Als het kouder wordt, gaat het bandenwisselseizoen weer beginnen.
Rond oktober/november begint het bandenwisselseizoen voor auto’s. Door wetgeving in de wintersportlanden en voorlichtingscampagnes van de bandensector, leasemaatschappijen en de automotive branche schakelt een groot deel van de automobilisten over op winterbanden.Voor auto’s is dit vrij standaard, maar wist je dat je het best ook je scooterbanden wisselt?

 

Speciale winterbanden voor scooters.

Winterbanden dragen op de eerste plaats bij aan je veiligheid. Tijdens de donkere en natte dagen ben je minder goed zichtbaar in het verkeer. Hierdoor neemt het risico op een aanrijding al snel toe.Winterbanden hebben een zachte, flexibele rubbersamenstelling met ‘lamellen’ die zich vast grijpen op het wegdek. Hierdoor profiteert u van een betere grip, comfortabeler weggedrag en optimale veiligheid. Je maakt er niet meteen een sneeuwscooter mee, maar je rijdt wel echt veel beter en veiliger in de wintermaanden.

Daarnaast zijn normale brommer- of scooterbanden niet ideaal om te gebruiken tijdens de koude dagen. Door het profiel aan te passen met onder andere diepere ‘geulen’ kan water, modder of sneeuw beter verwerkt worden en houdt de band contact met de grond.

Wil je veilig de koude en natte dagen doorkomen? Dan moet je winterbanden kopen. Een winterband heeft namelijk een veel betere grip tijdens winterse omstandigheden en daardoor wordt niet alleen je remweg korter maar wordt een glijpartij ook kleiner.

 

winterbanden scooter vespa

Welke Vespa je ook hebt, wij vinden voor jou de juiste band.
Zoek je een voorband of een achterband? Eerst is het belangrijk te weten welke bandenmaat er op je Vespa zit. Geef je Vespa LX of GTS een echte retro look met White-wall banden voor Vespa.
Bij de Vespa LX zit voor een 110-70-11 band en de achterband van de LX is een 120-70-10.

De feedback van onze klanten was zeer positief. Eerst was het even wennen met de nieuwe structuur van de band maar na wat kilometers gereden te hebben was iedereen goed te spreken over het verschil tussen winter – en zomerband.

 

Onze klanten zijn ook positief over winterbanden

Vandaag van het werk terug gereden met een collega die op zomerbanden reed, hij had moeite om de scooter op de weg te houden en moest continue met de beentjes langs de scooter. Daarin tegen kon ik ze lekker op de treeplank houden en kon zo’n 35-40 km/uur over de sneeuw rijden maar ik moest regelmatig even wachten even op mijn collega wachten. Ik ben overtuigd, voor mij voortaan winterbandjes in de winter.

Ze zorgen voor meer grip tijdens het rijden in geval van sneeuw of zware neerslag. Let wel, bij zeer hoge vriestemperaturen en ijzelvorming zorgt een winterband niet voor extra veiligheid en glijdt je scooter gewoon over de weg. Extra voorzichtig rijden dus!

 

Bandenspanning controleren winterband
Controleer regelmatig of de bandenspanning in orde is. De juiste bandenspanning is belangrijk om de performance van de banden optimaal te houden. De buitentemperatuur heeft invloed op de bandenspanning omdat lucht krimp bij lage temperaturen en juist uitzet bij hoge temperaturen. Het weer heeft dus invloed op de luchtdruk en dus op de bandenspanning. Doordat winterbanden van een zachter materiaal zijn gemaakt, kunnen ze ook iets sneller slijten. Houd ze op spanning zodat ze gelijkmatig blijven slijten.

 

Wat kosten winterbanden voor een scooter?

We snappen dat jij je dat afvraagt. Neem contact met ons op, dan geven wij je een passend advies. Wij vertellen je welke band je precies nodig hebt en wat het kost.

Read More
Call Now Button